Brisbane; barrundor och marknader.

Brisbane levererar! Nästan alla vi har pratat med har sagt att Brisbane är en tråkig stad, att det inte finns något att göra och att det är rätt fult men jag kan nu glatt konstatera att det är raka motsatsen. Vi anlände i torsdags eftermiddag och kände direkt att vi skulle vilja stanna längre än de tre nätter vi hade bokat, så vi förlängde till en hel vecka.


Första kvällen var det snabba puckar  som gällde, vi checkade in och åt middag direkt eftersom att vi ville haka på barrundan som anordnades av Base, hostelet vi bor på. För $5 fick man fyra valfria drycker och lite plockmat på tre olika barer, riktigt värt! Beth och Mae som vi träffade i Airlie Beach och har träffat på varje ställe sen dess hakade på och vi hade så himla kul, det var verkligen en perfekt kväll. Vi avslutade den på Pie Face för nattkäk (goooott!) och sov till tio dagen efter, riktigt bra för mig som av någon anledning alltid vaknar vid sju-åtta här i Aussie.




Bakisdagen spenderade vi på stan med shopping och lunch ute. Både Felicia och jag är helt överförtjusta i det faktum att vi är i vår första riktiga storstad sen vi kom hit! Jag gjorde inga fynd men jag misstänker att det lär bli ett köp eller två innan vi drar vidare... Samma kväll gick jag och Felicia till South Bank Collective Market med Beth och Mae, åt churros med chokladsås och satt vid lagunen (ännu en gigantisk utomhuspool med artificiell strand och hela köret, precis som i Cairns och Airlie Beach) och snackade skit en stund. Mysig kväll!








I lördags morse gick vi upp tidigt för att gå till West and Green Flea Market i Davids Park, ungefär 20 minuters promenad från vårt hostel (som för övrigt ligger perfekt till i stan och har bra priser, vi lyckades till och med få till en deal på $21 per natt i ett rum med åtta bäddar som vanligtvis kostar $24). Där gick vi loss bland grönsaksstånden och jublade över billig zucchini, mango, banan, avokado och sötpotatis. Eftermiddagen spenderade vi vid lagunen med pastasallad till lunch, och till middag experimenterade vi med en bit pumpa som vi köpte några dagar tidigare. Riktig lyx att använda både grädde och färska ingredienser samt att inte ha varken bönor på burk eller BBQ-sås i maten... Ser förövrigt verkligen fram emot att få laga alla knäppa rätter vi lyckas mixa ihop här till familjen när jag är hemma igen!


Publicerat i Resor
#1 / / Mami:

Det blir en kokbok sen gumman, du och jag och knäppa rätter! <3

#2 / / [email protected]:

Äntligen lite ordning. Nu slipper du sova i hängmatta och i tält. Det låter kul med kokboken,då har du nått att se fram emot när du kommer hem.KRAMIZZ.