Musikåret 2015.

Jag är inte så bra på att lyssna på musik, eller alltså, jag gör det inte så ofta. Tycker om tystnad alldeles för mycket. Älskar att sitta och jobba/plugga med en surrande diskmaskin i bakgrunden, regnsmatter mot fönsterrutan och ljudet av tangenterna när jag skriver. Det är något lugnande i att bara få vara i den tystnaden utan att något extra ljud kommer in och stör. Men ibland lyssnar jag förstår på musik, allra helst när jag åker buss eller pluggar i skolan. Några minuter per år blir det iallafall, 4854 om man ska vara exakt.
 
 
Vi börjar från början tycker jag:
 
 
Såhär började jag visst mitt år. Tycker fortfarande att det albumet är huuur bra som helst. Måste lyssna på hennes nya, har inte gjort det än.
 
 
Min mest spelade låt är Retrograde, tolv lyssningar är väl inget att hänga i julgranen kanske men ändå. Tänker att dom baserar antalet lyssningar på de gånger man lyssnat på hela låten, från början till slut utan att byta? Jag har nog lyssnat på en drös låtar fler än tolv gånger men har en tendens att byta låt innan den är slut... På andra plats kom Golden Ticket av Isak Strand vs. TOE, sen Goliat av Laleh (<333), She av Ed Sheeran och Under The Same Sun av Ben Howard.
 
 
Hursomhelst. Denna är inte helt otippad. Laleh har blivit en av mina favoritartister det här året, tycker allt hon gör har så mycket feeling. Blir blödig av typ hälften av hennes låtar. På andra plats kom Den svenska björnstammen, sen Håkan Hellström, Beyoncé och Veronica Maggio. Inte helt otippat.
 
 
Country var det enda jag lyssnade på under en period i höstas, varje gång jag startade Spotify så shufflade jag det här albumet och sen höll jag på så hur länge som helst. Det peakade i samma veva som jag såg Björnstammen på Arbis här i Norrköping, så jäkla bra spelning! På andra plats kom Every Kingdom (Deluxe Version) av Ben Howard (bästa bakgrundsmusiken) följt av Och vinnaren är... av Maggio, Me And Simon av Laleh och Theory of Everything av Isak Strand vs TOE.
 
I stora drag så såg året ut såhär:
 
 
Maggio, Laleh och Sam Smith i början av året.
 
 
Beyoncé, Håkan och mer Laleh framåt våren.
 
 
Isak Strand vs. TOE, Maggio (peakade nog när jag plåtade henne på Grönan) och mer Håkan under sommaren. Ni ser ju för övrigt hur lite jag lyssnade på musik i somras, jobbade så mycket så det hanns liksom inte med.
 
 
Sen kom hösten och då var det mycket Björnstammen, en del Shawn Mendes (dock bara en enda låt på repeat haha) och lite Fleet Foxes.
 
 
Totalt så har jag lyssnat på 316 olika artister...
 
 
...och 708 olika låtar.
 
 
Främst i genrerna svensk hiphop, svensk indierock, svensk pop, danspop (?) och pop. Är så himla dålig på genrer men det kan nog stämma rätt bra ändå.
 
Det var det!