Expeditionen: Min kärlekshistoria.

Klockan 15.54 gick vi på tåget i Åre och prick tre minuter innan förväntad ankomsttid, 00.58, anlände vi till Norrköpings Centralstation. På den tiden hann jag läsa ut en fantastisk liten bok som jag bara måste berätta om.
 
 
        »Jag satt i en fotölj på en tråkig fest i mitten av nittiotalet. Jag drog ut en bok ur bokhyllan. Med Örnen
        mot polen. Andrées polarexpedition år 1897. Jag började läsa. Sen reste jag mig upp ur fotöljen och
        gick hem. Jag tog boken med mig.«
 
 
Så börjar boken Expeditionen: min kärlekshistoria av Bea Uusma. Den handlar om Bea själv och hennes besatthet vid en polarexpedition som svensken Salomon August Andrée försökte genomföra tillsammans med två andra för över hundra år sen. I boken blandas historien om själva expeditionen med Beas egna dagboksanteckningar från hennes sökande och Andrées dagboksanteckningar från expeditionen.
 
 
Syftet med boken är att ta reda på varför de tre männen dog, något som ingen tidigare kunnat svara på. Det är så otroligt spännande och språket är både opretentiöst och pedagogiskt, Bea lyckas verkligen samla all fakta och leverera den till mig på ett intressant och engegerande sätt. Jag kunde inte lägga ifrån mig boken utan plöjde den i ett enda svep.
 
 
Dessutom så är det fascinerande hur hängiven Bea är, man får följa henne runt om i världen på jakt efter små små detaljer som hon hoppas ska kunna leda till svaret på gåtan. Hon spenderade halva sitt vuxna liv åt detta. Jag spenderade några timmar på ett tåg.
 
 
Missa inte den här fantastiska lilla boken hörni!
Publicerat i Tips
Taggar: Böcker