Nyårsveckan.

2016! Fantastiskt va. Jag firade in det nya året uppe i Åre tillsammans med Kerstin, Karin och Julia. De två sistnämnda säsongar där så det passade ju fint att kunna sova hos dom. Det var en rolig vecka fylld med dans, middagar, nya bekantskaper och skidåkning. Kerstin och jag köpte liftkort för tre dagar och det såg ut såhär:
 
första dagen åkte vi skidor med Julias kompisar. De är alla proffs och skidlärare och liftvärdar och allt vad det heter så jag fick kämpa mig ner för de isiga röda backarna som självaste Bambi. Vi grillade korv mitt i en backe vilket för min del var höjdpunkten, är betydligt bättre på att äta korv än på att åka skidor.
 
Dag två var det bara jag, Julia och Kerstin så vi tog skidbussen bort till Duved och Tegefjäll. Det blev inte supermånga åk för min del pga kallt och isigt och brant men vi fick en välbehövlig paus med obligatorisk gulaschsoppa iallafall. På eftermiddagen åkte vi tillbaka till Åre och tog kabinen upp till toppen:
 
Alltså. SÅ vackert. Det blåste nästan ingenting och solen höll precis på att gå ner när kabinen klättrade sig uppför vajern till toppen. Vet inte om jag har sett någon bättre utsikt någonsin.
 
Sen blev det måndag och jag och Kerstin tog oss motvilligt ut i backarna. Det var typ -20 grader och blåsigt, de fina blåa backarna jag åkte i när jag var här förra vintern var fyllda med iskockor och det gjorde så ont i ansiktet av kylan att vi bara ville in i värmen hela tiden. Så vi tog oss till en restaurang och beställde varm choklad och åt lunch intill en braskamin och sen åkte vi hemåt igen. Skrattandes åt den komiskt plågsamma situation vi hade hamnat i.
 
Resten av veckan spenderade vi med tacokväll, skolböcker, restaurangbesök, födelsedagsfirande och utgång. Sen åkte vi tåg i tio timmar och inatt klockan ett landade jag äntligen i min egen säng. Tack tack för en superfin vecka, nu ska jag gräva ner mig i skolböckerna och försöka lära mig allt jag ska inför tentan nästa vecka. Hua.
Publicerat i Resor