Dåtidens framtidsgrubbel.

 
"Framtiden är det enda jag kan tänka på just nu. Och under de stunder som den inte tar all min tankekraft så är det dåtiden som tar all tillgänglig plats i mitt huvud. Vad kommer hända med mig egentligen? Det är så läskigt att inte veta. Så läskigt att veta att allt som hänt hittils i mitt liv, alla människor jag har träffat och alla saker jag har upplevt, kan hända flera gånger om eller aldrig mer. Så läskigt att veta att i det ögonblicket som jag tog av mig den där vita mössan för sista gången öppnades dörren till hela min framtid och det som någon gång kommer att bli mitt liv.
 
Så läskigt att inte veta om det som finns på andra sidan av den där tröskeln är det jag verkligen vill. Eller om det är något helt annat som jag inte förstått att jag vill än."
 
"I våras kom den där dagen som jag har längtat efter i så många år, som jag har drömt om och bävat inför och kämpat hårt för att klara mig hela vägen fram till. Efter en overkligt rolig och minst lika jobbig studentvecka vaknade jag upp på fredagen den trettonde juni och några timmar senare hade jag tagit studenten och var vuxen och fri och allt vad det nu innebär. Så himla läskigt och underbart på samma gång. Den här hösten ska jag byta ut skolbänken mot stränder i Australien och nästa år kanske jag hamnar i en lägenhet i London, Stockholm, Kalmar eller San Francisco. Kanske för att jobba, kanske för att plugga, men oavsett vad för att leva ett liv som jag själv har valt. Ser så mycket fram emot att se vad världen har att erbjuda!"

Såhär cheesy skrev jag några veckor innan jag tog studenten och några veckor efter. Det är över två år sen nu! Två år! Helt sjukt hur snabbt tiden går. Och nu står jag här efter att ha avslutat mitt första år på universitetet, trygg och säker och med en tydlig väg framåt. Vet precis vad jag vill och även om vägen är lite snirklig och oklar så känner jag mig rätt lugn, det kommer ju bli bra det här.
Publicerat i Vardag